Mikä on lehdistötiedote?
- Lehdistötiedotteen tai mediatiedotteen (englanniksi press release) avulla yritys tai organisaatio voi kertoa asioistaan medialle ja sidosryhmille. Lehdistötiedotteella tuodaan esille organisaatiota koskeva merkittävä asia, jonka voi olettaa herättävän mielenkiintoa median kuluttajissa eli tavallisissa kansalaisissa (STT, 2023).
- Lehdistötiedote kannattaa lähettää 2 viikkoa ennen tapahtumaa.
- – Mieti, milloin medianäkyvyydestä olisi sinulle eniten hyötyä. (esim tapahtumien kohdalla riittävän lähellä tapahtumaa, mutta niin, että lippujen ostaminen/ lukijamn osallistumispäätös on vielä mahdollinen).
- Pohdi projektisi/työsi/tapahtumasi uutisarvo, mikä siinä voisi kiinnostaa tavallista uutisten kuluttajaa mitä itse jäisit lukemaan?
- Voit kirjoittaa lehdistötiedotteen itse tai pyytää viestintätoimistoa tekemään sen puolestasi. Keskimääräinen hinta on 500 e.
Vinkkejä lehdistötiedotteen sisältöön
- Iskevä otsikko, itselle uutisarvo voi olla eri kuin toimittajille!
- Alkuun banneri, jossa kuva herättää huomion iskevän otsikon ja informatiivisen ingressin lisäksi (mitä, missä, milloin, miksi kiinnostavaa?)
- Helpommin luettava ingressi, pihviasia lyhyesti ja informatiivisesti kappaleessa
-Mitä spesiaalimpi aihe, sen parempi on kertoa ja aloittaa perusasioista, eikä olettaa lukijalla olevan tietoa aiheesta, jossa sinä olet asiantuntija
- Onko projektilla uutuusarvo, jokin poikkeuksellinen tapaus tai tilanne?
-Mieti, voitko löytää lukuja, mittareita, joita jokainen lukija ymmärtää tajutakseen asiasi uutuusarvon
-Sanat kuten ensimmäinen – viimeinen jne.
Tiedote on visuaalisesti houkuttelevan näköinen ja innostaa lukemaan, näkevä saa silmäillen jo käsityksen, mistä puhutaan
-pressikuvat valmiina, joita voi ladata ja julkaista sellaisenaan
-Lyhyitä kappaleita, ryhmittele infoasiat, kuvailevat, nimet, ketkä mukana erikseen (namedroppailu)
-lainaus esimerkiksi taiteilijalta tai tapahtuman järjestäjältä keventää ja tuo tekstiin erilaista tekstuuria
-ei liian pitkä, max 2 a4
Mitä lehdistötiedotteeen ainakin pitää sisältää?
- Ilmoitus oikeaan yläkulmaan milloin tiedote on julkaisuvapaa
- nimet ja avainsanat lihavoidaan
- Tapahtuman yhteistyökumppanit: xx
- Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:xx
- Nettisivut ja somet sekä tapahtumasivut hyperlinkkeinä: esimerkiksi:
kantele.net
Kanteleliitto Facebookissa
Kanteleliitto Instagramissa
Tapahtuma Facebookissa
- Kuvat tiedotteella: (ilmoita kenen ottamia, ja kuka on kuvassa)
1. xxx, Kanteleen päivä banneri kuva_ xxx
- xxxx Kanteleen päivä, kuva_ xxxx
Lehdistötiedotteen hyvä tekninen toteutus
- Tekninen toteutus: sähköpostiohjelmien kuten mailchimpin -valmiit pohjat, myös canvasta löytyy
- Tavallisen sähköpostiviestin lähettäminen voi toimia, mutta joskus se voi antaa kotikutoisen vaikutelman esimerkiksi kuvien osalta.
- Huom! Vastaanottajakenttään laitetaan sähköpostiosoitteet aina piilokopiona, ei niin, että vastaanottajat näkevät toistensa spostiosoitteet. Voit lähettää viestin itsellesi/kollegalle, spostiohjelmissa tämän voi valita automaattisesti.
- Googlaamalla löytyviin toimittajien osoitteisiin saa laittaa lehdistötiedotteen, kun taas uutiskirje lähetetään vain sen tilanneille yhteystiedoille. Jos olet ollut sähköpostikirjeenvaihdossa yhteydessä johonkin tahoon, jonka sposti ei ole julkinen, saa lehdistötiedotteen lähettää.
- Kun olet yhteydessä mediaan, kerää kaikki yhteystiedot samaan exceliin ja jaoittele ne eri medioiden ja tahojen mukaan:
- näin listan keräämistä ei tarvitse joka kerta aloittaa alusta. Lehdistötiedote voi olla hyödyllistä lähettää myös muille mahdollisille yhteistyökumppaneille, kunnan tai kaupungin työntekijöille, kaikille joille haluat projektistasi kertoa.
Huom! kannattaa lähestyä myös uutisten, uutisohjelmien ja uutiskanavien tuottajia!