Heikki Pohjonen – @hpohjonen

2020-: Markkinointi- ja myyntijohtaja, Rivents (Urheilugaala, Lentopallo) 2020-: Partnership advisor, 10.team
2020-: Urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin konsultti,
H Pohjonen Consulting
2020-: Hallituksen jäsen, Urheilumanagerit Ry
– 2017-2020: Starsquad: Digital marketing & sales director
– 2016-2019: Hallituksen jäsen: Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry
– 2017-: Co-founder & hallituksen puheenjohtaja, HAVU Gaming (esports)
– 2010-2016: Community manager & account director, Dingle
Koulutus:
– Markkinoinnin kauppatieteiden maisteri, Aalto-Yliopisto
– Urheilumanagerointitutkinto, Vierumäki
– Sports Marketing & Sponsorship –degree, Barca Innovation Hub
Osaamisalueet:
– Digitaalisen markkinoinnin ja myynnin strategiat
– Sosiaalisen median konsultointi ja kouluttaminen

Agenda

• Mitä on sponsorointi?
• Sponsoroinnin hyvät käytännöt ja trendit
• Esimerkkejä tarjouksista / sponsorointicaseista
• Sponsorointimyynnin vinkkejä & kulttuurikentän sponsorointi
• Esimerkkejä esityksistä/tarjouksista
• Tehtävä: Ajatuksia mietittäväksi/keskusteluun

Mitä on sponsorointi?

Mitä sponsorointi on?

• Sponsorointi on tapahtuman, toiminnan, henkilön tai organisaation tukemista joko rahallisesti tai tarjoamalla tuotteita tai
palveluita. Sponsori on yksilö tai ryhmä, joka tarjoaa tukea. Sponsorointia harjoitetaan erityisesti urheilun ja kulttuurin eri aloilla. Sponsoroinnin kohteena voi olla myös esimerkiksi televisio-ohjelma, julkinen tila, yhteisö, internetsivusto tai jokin muu kohde, josta sponsori hakee kaupallisen yhteistyön kautta hyötyä omaan liiketoimintaansa.
• Hyväntekeväisyys poikkeaa sponsoroinnista siinä, että hyväntekeväisyys on toisten auttamista ilman siihen ensisijaisesti liittyvää oman edun tavoittelua. Sponsorointiyhteistyö on vastikkeellista yhteistyötä kahden eri osapuolen, yrityksen ja kohteen kesken
“Hyvässä sponsorointikumppanuudessa yhdistyvät KAPITALISMI ja IDEALISMI” –Erkki Alaja

Sponsoroinnin hyvät käytännöt ja trendit

Miten kumppanuuksilla luodaan arvoa?
(Tarina + persoona + ongelmanratkaisukysy) x näkyvyys = ARVO
• Lähde: Sportspot, Juho Nenonen

Sponsoroinnin trendejä ja muutossuuntia

• Arvopohjainen sponsorointi
• Yhteiskunnallinen vastuullisuus ja kestävä kehitys
• Konkreettiset teot vs passiivinen logonäkyvyys
• Datan käyttö ja tarkempi mittaaminen
• Urheilijat yhteiskunnallisina vaikuttajina
• Tasa-arvo ja naisten urheilun sponsorointi
• Digitaalisen fanikokemuksen parantaminen
• Kulttuurikentän kaupalliset mahdollisuudet

Yhteinen missio

Paralympian Leo-Pekka Tahti breaks down building accessibility barriers
Nothing stopped Paralympian gold medalist Leo-Pekka Tahti from becoming the world’s fastest wheelchair racer. The same passion drives him to fight barriers that stand in the way of equality- such as buildings without elevators.

Yhteiskuntavastuullisuus

esimerkki:
SKOOA
NEWS
SKODA AUTO NEWS0
@skodaautonews
We’ve been a proud partner to the @IIHFHockey World Championship for 28 years. But we also respect & promote all human rights. Therefore, #SKODA will withdraw from sponsoring the 2021 IIHF Ice Hockey World Championship if #Belarus is confirmed to be co-hosting the

23.08.2018 I PARALYMPIAKOMITEA

Suomen Paralympiakomitean yhteistybkumppani JYSK korvaa parayleisurheiIijoiden omavastuuosuudet
Suomen Paralympiakomitean pitkaaikainen yhteistyokumppani JYSK Suomi korvaa mitaleiden ulkopuolelle jaaneiden parayleisurheilijoiden omavastuuosuudet.
Parayleisurheilun EM-kisoihin osallistuvien urheilijoiden omavastuuosuus on puhuttanut mediassa, kun parayleisurheiliJa RonJa Oja nosti asian esiin Twitter-tilillaan keskiviikkoiltana. EM-kisoihin osallistuvat paraurheilijatJoutuvat maksamaan kisamatkasta 900 euron omavastuumaksun, jos he jaavat ii man mitalia. Tama selviaa Suomen Urheiluliiton virallisista valintaperusteista ja sita on perusteltu kisojen korkeammilla kustannuksilla.
– Vammaisyleisurheilu on kalliimpaa kuin vammattomien yleisurheilu Johtuen niin tanrittavista avustajista kuin Kansainvalisen Paralympiakomitean 0PC) keraamist:a tuntuvista osallistumismaksuista. Silti tavoitteenaJatkoa varten tulee olla se, etta tallaisia urheiliJakohtaisia omavastuuosuuksia ei vammaisurheilun arvokisoissa tarvita. Tama taas liittyy siihen, millaiset taloudelliset edellytykset vammaisurheilun hoitaakseen ottaneilla integraatiolajiliitoilla on vammaishuippu-urheilun hoitamiseen, kommentoi Tero Kuorlkoskl, Suomen Paralympiakomitean paasihteeri.
Suomen Paralympiakomitean pitkaaikainen yhteistyokumppani JYSK Suomi korvaa mitaleiden ulkopuolelle jaaneiden parayleisurheilijoiden omavastuuosuudet.

Sponsorointimyynnin vinkkejä

Mitä on social selling ja miten alkuun?
• Social selling tarkoittaa sosiaalisen median kanavien hyväksikäyttöä myyntityössä ja asiakassuhteiden luonnissa ja ylläpitämisessä perinteisten kanavien lisäksi
• Tärkeimmät ja ammattimaisimmat sosiaalisen myynnin kanavat ovat LinkedIn ja X, Facebook ja Instagram myös hyviä
• Luo kanavat ja päivitä omat profiilisi ajan tasalle. Pelkkä passiivinen läsnäolokin luo
asiantuntijaprofiilin ja on löydettävissä.
• Kokeile rohkeasti lisätä aktiivisuutta ja osallistu keskusteluihin ja julkaise mielipiteitäsi.
• Valitse oma kanavasi!
Käytä omia vahvuuksia!

RAKENNA PERSOONAA SOMESSA !

MITÄ TEET VAPAA-AJALLA?
• Kokkaus
• Rap
• Urheilu
• Futisfanitus
• Muoti
• Koirat
• Askartelu
• Maalaaminen
• L ukeminen
• Luonto
• …?
Korosta näitä piirteitä ja tee systemaattista sisältöä
• Arki on faneille kiinnostavaa!
• Persoonan esiintuominen tekee
urheilijasta kiinnostavan m dialle
• Helpompi perustella sponsoridiilejä lajin ulkopuolelta
10 SPORTS MARKETING HUB INC. 2021
RAKENNA PERSOONAA SOMESSA!

MITKÄ OVAT SINULLE TÄRKEITÄ ASIOITA JA ARVOJA?

• Ihmisoikeudet
• Tasa-arvo
• Ilmastonmuutos
• Rasismivastaisuus
• Häirintävastaisuus
• Mielenterveys
• Monimuotoisuus
• Kotikunta
• Politiikka
10 SPORTS MARKETING HUB INC. 2021
• Korosta näitä mielipiteitä ja tee
systemaattista sisältöä
• Kannanottojen esiintuominen tekee urheilijasta kiinnostavan medialle ja samaistuttavan yleisölle
• Helpompi perustella sponsoridiilejä vastuullisilta yrityksiltä ja yhdistyksiltä
• Urheilija henkilöityy aiheeseen –
positiivinen kierre!

Asiantuntijan kolme osa-aluetta hyödyntää sosiaalista mediaa

Informaatio:
 Löydä yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja riko jää!
Miten alkuun myynnissä?
• Mieti/vahvista oman projektin somekanavia
• Mieti projektin vahvuuksia ja arvoja:
Yhdenvertaisuus, viittomakielisen taiteen esiintuominen, taiteen/tanssin luoma ilo ja
vaikutus yhteiskuntaan, kulttuurin tukeminen..
Mieti potentiaalisia sponsorikumppaneita:
Tapahtumapaikat, säätiöt, paikalliset yritykset, liitot, hankkeet, omat verkostot..
Mieti mitä tarjoat yritykselle / googlaa heidän sponsorointilinjauksia
Onko projektissasi kustannuksia / tuotteita joista saisit lisäarvoa? Mitä toivot yritykseltä?
Mieti lähestymisspiikki / täytä hakemus
Ole rohkea ja aktiivinen!

Esimerkki: Atria sponsorointihakemus

HYVA SPONSOROINTI, PAREMPI MIELI.
Miksi Atria on mukana sponsoroinnissa?
Meillii Atrialla, yhdellii Suomen suurimmista ruokataloista, kaiken tekemisen ytimessa on tarjota maukasta ruokaa jokaiseen ruokahetkeen. Siksi myos sponsorointimme pyorii vahvasti hyvan ruoan, yhdessa syomisen ja sita kautta hyviin mielen jakamisen ymparilla. Tamiin lisiiksi sponsoroimme keskitetysti lasten ja nuorten liikuntaa sekii hyviiii mieltii tukevia jiirjestojii. Uskomme, ettii hyvinvoinnin edistiiminen alkaa jo nuorena,ja tassa tyossii liikunnan ja hyviin

LÄHETÄ SPONSOROINTIHAKEMUS

Minkalaisesta sponsoroinnista on kyse?
@  Lasten ja nuorten liikunta
0 Muu joukkuetoiminta Atrian tehdaspaikkakunnilla
0 Koulujen ja oppilaitosten hyvan mielen toiminta
Keitä sponsoroimme?
Sponsoroimme ensisijaisesti Atrian tehdaspaikkakunnilla olevia lasten ja nuorten liikuntajoukkueita sekii -seuroja. Ta man lisaksi teem me valikoitujen koulujen ja yliopistojen kanssa erilaisia yhteistoitii. Olemme myos mukana edistamiissii lasten ja nuorten mielenterveystyotii yhteistyossii Lastenklinikoiden Kum mien kanssa.
Miten sponsoroimme?
Tukemme on ensisijaisesti taloudellista apua esimerkiksi seurojen ja joukkueiden toiminnan tehostamiseen ja mahdollistamiseen. Tuotesponsoroinnit tuovat taas iloa ja energiaa erilaisiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin – hyviin ruoan ja paremman mielen kautta. Kaikki sponsorointihankkeemme annetaan voittoa tavoittelemattomille yrityksille, seuroille tai yhdistyksille. Tamiin takia emme myonna sponsotointitukea yksityisille henkiloille. Tuotesponsoroinnissa annettuja tuotteita ei saa myydii sellaisenaan eteenpiiin. Huomioithan myos, etta sponsoroinnin periaatteidemme mukaisesti emme sponsoroi uskonnollisesti tai poliittisesti sitoutuneita jii estoja.
Miten hakea sponsorointia?
Kyselyiden suuren maaran vuoksi kasittelemme ainoastaan tallii lomakkeella tulleita pyyntoja. Hakemuksia kasitelliiiin noin kerran kuukaudessa.

Esimerkki: OP-ryhmä sponsorointihakemus

Sponsorointi- ja yhteistyöhakemus
Talia hetkella emme hae aktiivisesti uusia valtakunnallisia sponsorointikohteita, vaan keskitymme suunnitelmalliseen yhteistyohiin nykyisten kumppaneidemme kanssa. Halutessasi voit kuitenkin jattaa valtakunnallisen kumppanuuden sponsorointihakemuksen oheisella lomakkeella. Kasittelemme hakemukset kaksi kertaa vuodessa. Pyydamme tarvittaessa lisatietoja ja ilmoitamme paatbksista ainoastaan valituille yhteistybkumppaneille.
0suuspankit vastaavat itsenaisesti paikallisesta sponsorointiyhteistyosta. Olethan yhteydessa oman alueesi osuuspankkiin paikallisen yhteistyoehdotuksen osalta. Lbydat osuuspankkien yhteystiedot osuuspankkien omilta sivuilta op.fi:sta.
Puhelin- tai sahkiipostitiedusteluihin emme valitettavasti voi vastata. Kiitos osoittamastasi mielenkiinnosta yritystamme kohtaan.
Esimerkki sponsorointihakulomakkeesta:
Millaisesta sponsoroinnista on kysymys:
0  yksittainen tapahtuma tai lyhyen toiminnan sponsorointi
0  pitkaaikainen/jatkuva yhteistyii/kumppanuus
0 kannatus/mainosilmoitus
0 tuote tai rahalahjoitus
0  jokin muu muoto
Sponsorointikohde on:
0  paikallinen tai alueellinen
0  valtakunnallinen
0  laajemmalle alueelle ulottuva
Kerro sponsoroitavasta kohteesta lyhyesti mm.
toiminta-alue, toiminnan ajankohta, organisaatio ja kehityssuunnitelma.
Mitka ovat keskeisimmat kohderyhmat jolle toiminta suunnataan ja kohderyhmän koko?
Mita kumppanuutta tarjoatte OP Ryhmalle?
0  pääyhteistyiikumppanuus
0  yksi useammista kumppaneista
0  sovitaan erikseen
Miksi OP Ryhma olisi mielestasi hyva yhteistyiikumppani kohteellesi?
Mita vastikkeita yritykset saavat yhteistyössa, miten yhteistyiita voi hyödyntää?
Miten yhteiskuntavastuullinen tekeminen (sosiaalinen vastuu ja ymparistövastuu) nökyy toiminnassanne?

Miten ja kenelle myydä?

• Googlaa paikallisia yrityksiä / kyseisessä taidekentässä toimivia
• Laita ideasi/esittelysi maililla tai Linkedinissä, tai soita!
• Usein sponsoroinnista päättää markkinointijohtaja, mutta myös viestintähenkilö/HR voi kiinnostua
• Tai täytä sponsorointihakemus yrityksen nettisivuilla

Haasteet

• Yritykset ovat tosi kiireisiä
• Sponsoroinnin hakijoita on paljon..
• Voi olla vaikea erottua omalla projektilla
• Mitä isompi yritys, sitä selkeämmin linjattu minkälaisia kohteita tuetaan
• Älä ota paineita jos ei onnistu tai ei tunnu omalta jutulta!

Kulttuurikentän sponsorointi

• Yhteiskunnallisessa keskustelussa vahvasti esillä kulttuurin arvo ja tukeminen
• Kulttuuri- ja taidekentällä kasvava kiinnostus sponsorointiin, yhteiskunnan tuki ei ole riittävä
• Toimijat ovat lähtökohtaisesti valmiimpia tarjoamaan kaupallisia kumppanuuksia
• Nimi/omistaja kumppanuudet hyvä vaihtoehto, ei sekoitu taiteeseen
• Yrityksen brändi voi vahvistua korkeakulttuuriin/inklusiivisuuteen yhdistämisestä
• ESG-ohjelmat yrityksille tärkeitä: kestävä kehitys, monimoutoisuus, sosiaalinen vastuu
• Kutsut yritykselle keikalle/räätälöidyn taideteoksen tekeminen..

Esimerkkejä esityksistä/tarjouksista

Tapahtuman tuki/somekumppani
Tehtävä: Ajatuksia mietittäväksi/keskusteluun
• Millainen on oma persoonasi?
• Mikä on oma tarinasi / taideprojektisi erottuvuustekijät?
• Mitä voisit tarjota sponsorille?
• Mitä sponsori voisi tarjota sinulle / Onko tuoteyhteistyöstä sinulle lisäarvoa?